In het kort
Doelgroep: Dit is een workshop voor schoolklasjes van de lagere school.
Tijdsduur: 20 – 30 minuten per groepje van 8 – 12 leerlingen. We kunnen werken met een deel van de klas waarbij een ander deel van de klas een andere opdracht doet. Ga je snel, dan zijn er nog extra en verdiepende opdrachten.
Periode: maart tot oktober. Typisch is oktober het moment in het jar dat veel groepen aandacht besteden aan de herfst en dus aan de vallende bladeren.
Materialen: minstens 1 set wichelroedes maar voor de extra voor elke leerling 2 stuks, in de kleinste maat van 1,5mm.
Materialen verdieping: brede plak tape en papier (A4 of A3)
Wat ga je leren?
- Je kunt bomen voelen zonder ze aan te raken
- Net als mensen eigenlijk
- Je kunt de boom voelen in kringen om de boom, dichtbij en verder weg
- Alles wat leeft voelt ongeveer zo
Stappenplan
Binnen in de klas doen we eerst
- voorstellen: bomenmeneer Barry en misschien nog assistenten
- vertellen waarom we dit doen. Er zijn 3 redenen:
- Het is gewoon vreselijk leuk om zo iets te voelen. Dit is geen nep-leuk zoals cola, waar je later misselijk van wordt. Dit is echt leuk, omdat het je hart verwarmt.
- Als je het goed kunt voelen maak je zo je eigen handen en je lijf nog gezonder
- Goed leren voelen of iets prettig of onprettig voelt, gaat je later heel veel helpen. Denk maar aan snoepen!
- Oefening Afschermen
- In de handen wrijven, 25 tellen. Doe nu je handen uit elkaar, maar niet te ver. Voel je het balletje warmte tussen je handen? Voel even op afstand aan de handen van de buren. Maak de afstand langzaam groter. Op hoe ver kun je nog voelen?
- Voel je niks: Jumping Flaps. Klap in de handen terwijl je tegelijkertijd springt en de benen uit elkaar en dan weer tegen elkaar doet. Dit is een variant van Jumping Jacks met extra effect op de handen.
Naar buiten met zijn allen
We gaan op zoek naar een boom bij school waar we met zijn allen makkelijk omheen kunnen staan. Ergens waar weinig of geen honden komen. De bomenmeneer laat zelf even zien met de wichelroede waar je aan de boom kunt voelen. Het is precies de grens van een aura-laagje. Hier is een kleur onzichtbaar licht die wij gaan voelen met de handen. Om elke boom zijn er al gauw 5.
Met alle kinderen gaan we nu om de boom staan, allemaal op 1 van de kringen. Met de opgewarmde handen voelen we allemaal tegelijk aan deze boom. Je mag je ogen dicht doen als je het dan beter voelt. We tellen tot 25. Dan lopen we met zijn allen langzaam om de boom heen. Blijf met je handen in contact met de aura. Lukt het om helemaal rond te gaan?
Dan gaan we dichter bij de boom staan, in een kleinere kring of juist in een grotere kring. Zo doen we meerdere kringen om deze boom. Er is altijd een kring onder de buitenrand van de takken!
Vervolg Opdrachten
Niet echt nodig maar het is toch zo leuk. Het doel hiervan is dat de kinderen hun aandacht onder controle krijgen, want, de wichelroede volgt de aandacht, dus als het lukt, dan lukt het.
- zelf een wichelroede vouwen
- zelf werken met de wichelroede op zoek naar de juiste plek om de boom te voelen.
- misschien mag je zelf een andere boom kiezen en uitvinden waar bij die boom de aura zit
- waar is de verste plek waar je de boom nog kunt voelen? Ga met zijn allen of met de juf want het is verder dan je denkt!
Verbreding
Nu we toch buiten zijn en je wilt nog wat meer doen…
- (herfst) zoek een aantal mooie bladeren of nootjes. We nemen ze mee naar binnen en plakken ze op.
- hoe heten de bomen die deze bladeren of nootjes gemaakt hebben? schrijf de namen erbij! Juf, met de app OBSIdentify is het handig deze namen vinden.
- met een hangmat een Japans bosbad nemen. Liever alleen maar het kan met 2 of 3.
- Op een kleedje picknicken. Er kunnen 4 – 5 kinderen op 1 kleed
- Een lied over bomen zingen